En son imzasını attığı Sarp Yachts üretimi La Passion’un Dünya Süperyat Ödülleri’nde birincilik almasıyla meslek hayatını bir kez daha taçlandıran Tanju Kalaycıoğlu, tasarımcı gözüyle anlatıyor. Ünlü tasarımcının kaleminden kendisini heyecanlandıran projeler.
Bunca krizlerden kurtulmanın anahtarı tasarım olacak ama kavramıyla, ayrıntısıyla ve mühendisliği ile doğru yapılan tasarımlar.
Biz Taka Yacht Design olarak tasarımda denge tutkumuzdan vazgeçmedik. En ufak bir bindirme kayıkta bile tasarımın değerini küçümsemedik; ona bile enerjisi bizden kaynaklanan bir ruh katabilmeye gayret ettik. Boyuttan bağımsız gözü okşayan orantıların peşinde yılmadan koşan tasarım ekibimiz son yıllarda yoğun bir üretkenlik süreci yaşıyor. Bu ilginin bir başka sebebi de ev ödevimizi çalışmış olarak sınavları bekliyor olmamız. Kültür ve mühendislik olarak alt yapımızı devamlı güncelleyerek pekiştirmek gelen tasarım taleplerine derhal ve doğru frekansta yanıt sunmamızı sağlıyor. Elbette tasarım mühendisliği zorlayacaktır ama ezerse fizik kanunları tasarımın ürününü acımasızca cezalandırır; başarısız bir prototip olarak rafa kaldırır. O yüzden biz işlev ve mühendisliğin tasarımla çatışmasına değil, sürekli taçlandırmasına odaklandık.
Tasarım aynı zamanda üreteni çok yoran bir güç: özellikle de tek tek yapılan özel teknelerde. Bu zarif güç binlerce insan-saat emeğe ve büyük kaynaklara yön veriyor; ticari ve teknik riskler barındırıyor. Sorumluluğu çok yüksek. Ama doğru icra edildiği zaman da eseri olan tekneye çok büyük katma değer sağlıyor.
Türkiye’nin en büyük /çağdaş motor yatlarının tasarım ve imalatında yıllarca çalıştıktan sonra Taka Yacht markası ile klasik ahşap yatlar çizdik. Piyasa da bizi klasik yelkenli ve motoryatlarımızla özdeşleştirdi. Ama aslında gururumuzu okşayan bu algıyı biraz esnetecek işler çıkartmaya başladık: Bunların en önemlisi Sarp Yachts ile yaptığımız La Passion.
Karina üzerine organik akıcı hatlara sahip çağdaş ve özgün bir üst bina tasarladık. Bu her bakımdan başarılı tekne sonrasında ofisimizin klasik ve çağdaş tasarımları beraber devam ediyor. 33,30 metrelik yeni suya inen iki yeni stil yelkenlimiz yapıldı; 26 metre uzunluğundaki Yonca da yapım halinde. Heyecan veren bir işe de Huzur Yat’ta başladık: Zelda ve Vay’dan sonra gulet kavramını biraz daha yelkenci yapacak bir 27,60 metrelik bir tekne. Ağustos başında en keyifli günlerimden birkaçını yaşayacağım; Su Marine yapımı yeni 36 metrelik klasik motoryatımızı sahipleriyle beraber Yalıkavak’taki evine götüreceğiz. Tasarım emektarı için muhteşem bir geri
besleme ve sınav…
Göz ardı edilen bir iş dilimimiz de büyük yatların vasıtaları ve onlara özel tasarımlar yapmak. Bu yıl üç adet çağdaş yapı ile klasik görünümlü bindirme kayık ihraç ettik. Şimdi 110 metre bir motoryata üçü de ayrı işlev yapacak ama aynı aileden görünecek 11,50 metrelik süratli vasıtalar yapıyoruz; imalat Su Marine. Başarılı şişme bot üreticisi Ribtech (Northstar) ile de iki teknemize 6 ve 7 metre içten takma özel bot yapıyoruz.
Bitirirken özet olarak dengeli ve doğru tasarımın birçok kapıyı açabildiğini söylemek istiyorum. Tasarıma değer verilmesi dileklerimle..
Comments are closed