İtalyan işçiliğini ve otomasyonu ustalıkla bir araya getiren Absolute Yachts, yeni modeli Navetta 48’de mekan ve aydınlığı üst noktaya taşıyor.
“En iyi yatlar en iyi tersaneler tarafından üretilir…” İtalyan Absolute Yachts’ın Satış Müdürü Cesare Mastroianni, 10-13 Temmuz 2018’de İtalya’nın kuzeyindeki Podenzano, Piacenza’da düzenlenen medya buluşmasında tam da böyle söylüyordu. Bir aile şirketi olan Absolute, son dönemde yaşanan ekonomik gelgitlere rağmen İtalyan kimliğini hiçbir şeye değişmeden, üretimlerini sürdürmeye devam ediyor. 2002’de Sergio Maggi ve Marcelo Bè tarafından kurulan ve sonra Angelo Gobbi’yi de ekibe dahil eden Absolute Yachts yenilikçi ve kendine özel tekne üretim süreçlerini yalnızca aramakla kalmıyor, aynı zamanda oluşturuyor da. Üretimde kendine özgü sistemler yaratan firmanın 2018’deki yıllık cirosunun tahmin edilen rakamı 63 milyon Euro. Önceki yıllara göre büyük bir artışla ilerliyor olması ve her geçen yıl uluslararası alanda ödüller alması da bu çabalarının bir yansıması olsa gerek. Markanın Tasarım Müdürü Sergio Maggi, klasik deplasman yatlarından etkilenen modern spor tekne arayışlarını ve Navetta’yı anlatırken şöyle söylüyor: “Estetik detayları, pratikliği ve konforu bir araya getirmeye çalıştık.” Maggi, denize gönül verirken modern yaşam tarzından ve teknolojiden de geri kalmamak gerektiğine inananlardan.
Absolute Yachts’ın şimdiye dek suya indirdiği yatlara baktığımızda da Fly serisinde, Volvo Penta IPS opsiyonlu yatlarında geleneksel işçiliği ve aynı zamanda bugünün sportif ve hızlı yaşam biçimini yansıttığını görüyoruz. Bunun pek çok nedeni var. Markanın bir aile şirketi olması ve geçmişten günümüze büyük bir emekle getirilmesi bu nedenlerin en başında geliyor. Yanı sıra, Absolute Yachts daha en başından, bünyesinde başka markaların teknelerini üretmeme kararı almış. Tasarım ve mühendisliğin tersanede kendi ekiplerince gerçekleştiriliyor olması maliyeti düşürüyor. Tersanenin bir diğer özelliği de çalışma arkadaşlarını hiç değiştirmiyor olması. Volvo ile uzun yıllar süren iş birliği zamanla birlikte ortaya konulan tasarımlarda vücut bulmuş.
Etkinlik esnasında markanın kendi hikayesini yazdığı tersanesini gezme fırsatımız da oldu. İlk söyleyeceğimiz söz kesinlikle şu: “Tersane yapısıyla dahi gerçek bir İtalyan.”Neden mi? Örneğin, Ar-Ge departmanının yerleşiminde açık plan uygulanmış. Bol miktarda cam kullanımı sayesinde iç mekan alabildiğine aydınlık. Havalandırma sistemi gayet başarılı. İçeriye girdiğinizde tertemiz ve ferah bir çalışma ortamıyla karşılaşıyorsunuz. Teknik ekibin tersane içindeki ulaşımı bisikletlerle sağlıyor olması da çok doğa dostu bir yaklaşım. Normalde pek dikkat edilmez fakat, tersanedeki antrepo da ilgi çekici. Tamamıyla robotik antrepoda bir teknenin ihtiyacı olabilecek tüm parçalar büyük bir titizlikle yerleştirilmiş. Tersanedeki montaj alanında, üretiminde ilerleme kaydedilen tüm tekneler yan yana son dokunuşların yapılmasını bekliyor. İlk gördüğünüzde tıpkı bir marinada bağlı bekliyorlarmış ve az sonra denize açılacaklarmış hissini yakalıyorsunuz. Tüm finişler tamamlandıktan sonra testler yine kendi havuzlarında yapılırken, kalite kontrol ekibi bütün bu süreçleri ofislerinin camından da izleyebiliyorlar.
Gelelim Absolute Yachts’ın olmazsa olmazına: ISS teknolojisi. Integrated Structural System, yani Entegre Strüktürel Sistem. Bu, Sergio Maggi’nin 1990’lı yıllarda ortaya koyduğu ve patenti Absolute Yachts’a ait bir üretim sistemi. Önemli unsurlar şu şekilde sıralanıyor: Hafiflik, sağlamlık, akustik ve termal yalıtım, mekan optimizasyonu, sistem standardı, bakım kolaylığı ve tasarımın ifade edilebilirliği. Peki bu sistem nasıl işliyor? Markanın her yeni modeli için Absolute Ar-Ge departmanı yeni bir ISS yapısı oluşturuyor. Her parça CNC kesim makinesine gitmeden önce gerekirse 3D yazıcılarda deneniyor. Daha sonra tüm parçalar önce geçici bir gövdede, daha sonra gerçek gövdede aynı özenle birleştiriliyor. Kabloların geçiş noktaları bile daha tasarım sürecinden belli olduğu için, bu işlemler esnasında hiçbir gecikme yaşanmıyor. Diğer tersanelerde görmeye alışık olduğumuz reçine infüzyon sürecinden çok daha farklı bir süreç yaşanıyor Absolute’ta. Tüm yerleşim hazır olduktan sonra pek çok tekne iki parça halinde Varazze’deki montajlama bölümüne alınıyor.
ISS sisteminin bir avantajı tekneye ömürlük bir kalite kazandırmasıyken, bir diğer avantajı da sonraki yıllardaki bakım ve onarımın pratikliğe dönüşmesi şeklinde belirtilebilir. Fakat, üretimdeki her adım bu kadar planlı ilerlerken, tekneyi kişiselleştirmek de pek mümkün görünmüyor. Buna ek olarak, her parçanın bu denli özenle üretiliyor olması tersaneye ekstra üretim kapasitesi açısından da biraz sınırlandırma getiriyor. Absolute Yachts’ın buna getirdiği bir çözüm satışları kademeli olarak gerçekleştirmekken, bir diğer çözüm de üretimdeki çalışanların sayısını artırmak olmuş. Bu sistemi bir de Maggi’nin kendisinden dinleyelim: “ISS teknolojisinden sonra, Absolute için mekan ve yapı üzerinde çalışmanın çok daha kolay olduğunu söylemeliyim. Öncelikle mühendislik maliyetini azaltıyoruz. Ama bunun da ötesinde, oldukça esnek bir yaratıcılık sürecini mümkün kılıyoruz. Teknenin ana salonunun boyutu ve bu mekandaki aydınlık, diğer tüm kamaraların tavan yüksekliği, alt güvertedeki geniş cam kullanımını buna örnek olarak gösterebiliriz. Tüm bu sonuçları başka tersanelerde kullanılmayan ISS sistemi sayesinde başarıyoruz.”
Mekan ve ışık birleşimi: Navetta 48
Absolute Yachts’ın bu çalışma stratejisinin sonuçlarını basın toplantısının ertesi günü, 12 Temmuz’da Varazze’de test etme fırsatı bulduk. Görünümüyle göz dolduran marinada güne bulutlu bir havayla başladık. Havanın çok rüzgarlı olmamasına rağmen denizde yaklaşık 1 metre boyunda dalgalar vardı. Markanın 50 ve 58 Fly modellerini de test ettik, ancak söze en yeni modeli olan Navetta 48’i anlatarak başlamak istiyoruz.
73’ün de yer aldığı Navetta serisinin en küçük modeli olan Navetta 48 için “küçük” aslında göreceli bir kavram. 15.10 metre boyundaki 48, aslında konfor ve performans açısından serinin 16 metrelik modeli Navetta 52’den çok da farklı değil. 435 Hp gücündeki ikiz IPS600 motorlarla satışa sunulan teknede hız ve sağlamlık ön plana çıkıyor.
2018 Cannes Yachting Festival’da denizseverlerle ilk kez buluşan olan Navetta 48’i testimiz esnasında, Patrizzia Gobbi de bizlere eşlik ederek bir süre dümeni eline aldı. Teknenin Flybridge’inde seyir halindeyken Gobbi, 48’i bir joystick yardımıyla tek başına kullanarak marinadan çıkardı. Hem bu kolay kullanımı hem de Flybridge’teki mekan genişliğiyle tekne hemen ilk bakışta geniş ailelere uygun olduğunu da gösteriyor. Bu boydaki bir tekne için genişlik en önemli unsurlardan biri. Sürüş esnasında bulunduğumuz noktada 360 derecelik açıyla manzaraya hakimken merdiven açıklığından kıç platformun sancak tarafını da rahatlıkla görebiliyorduk.
Tekneye bindiğimizde su tankı yüzde 100 doluluk oranında gösterirken, yakıt tankı da yüzde 70 civarındaydı. Güvertede toplam 10 kişinin de bulunduğunu göz önüne alırsak, tam dolu kapasitede ilerlediğimizi söyleyebiliriz. Limandan çıkmamızla birlikte yazının başında da sözünü ettiğimiz 1 metrelik dalgalarla karşılaştık. Denizin bu haline rağmen teknenin seyir konforundan hiçbir ödün vermediğini kendimiz bizzat yaşadık. Sürüş koltuğunun alçaklığı genelde negatif bir unsur olarak karşımıza çıksa da, 48’de rüzgarlığın ayarlanabiliyor olmasıyla birlikte kendimizi korumaya almış bir şekilde ilerliyorduk. 8 knot’lık hızda sola dönüşler yaparken Navetta 48 dalgaların üzerinden, herhangi bir yavaşlamaya gerek duymadan yumuşak bir şekilde geçiyordu. Böyle anlarda insan, dünyanın bir ucuna rahatlıkla seyredebileceği hissine kapılıyor.
Teknik detaylara gelince… IPS motorlar 1400 rpm devirdeyken hızımız 7.7 knot’ı gösteriyordu. Teknenin bu seyir hızındaki yakıt tüketimi 12 litre. 2.200 rpm devirdeki hız 11.5 knot ve yakıt tüketimi 38 knot’ken, bu 3.000 rpm devirde 19.2 knot ve 108 litre yakıt tüketimine ve 3.600 rpm devirde 27.6 knot ve 167 litre yakıt tüketimine erişiyor.
Yazımızın başlarında sözünü ettiğimiz Absolute’ün ISS teknolojisini Navetta 48’i gezerken bir kez daha fark etmeye çalıştığımızda gördüğümüz detaylar şu şekilde: Seyir esnasında her şeyin sabit olması sağlanmış. Teknenin sağlamlığını pratikte de deneyimliyoruz. Öte yandan, iç mekanlardaki beş adet katlanabilir kapı da bu teknolojinin eseri. Tasarımdaki bu detay, mekanda da sıkışıklığa neden olmamış.
Yeni 48’in stilini “mekan ve ışık” olarak tanımlıyorlar. 4.65 metre genişliğindeki teknenin ana güvertesi aslında iki alana ayrılmış: Kokpit-kuzine ve yaşam mahali-kontrol paneli. Bunlardan ilki bir masanın da yer aldığı açık alana ve L şeklinde bir kuzineye sahip. Kuzinenin havuzluğa yakın olması yemek kokularının da içeri girmesini önlüyor. İkinci mekansa oturma alanından oluşuyor. Hafif yükseltilmiş bu oturma alanı büyük cam yüzeylerle çevrelenmiş.
48, üç kamaralı yerleşimle sunuluyor. Alt güverteye konumlandırılan kamaralarda katlanabilir kapılar çok yer kaplamadıkları için hareket kolaylığı sağlıyor. Alt güverteye inerken üç basamaklı merdiven büyük kolaylık sağlıyor. Baş taraf hacminden dolayı ana kamaraya ayrılmış. Merkez, iskele tarafta çift kişilik bir VIP yer alırken, sancağa da tek kişilik yatakların olduğu bir konuk kamarası yerleştirilmiş. Cam kullanımı sayesinde aydınlık olan kamaraların camları da yapısı itibarıyla dikkat çekici. Tekneye dışarıdan baktığımızda dikdörtgen değil de çok köşeli olduğunu görüyoruz ki, bu da yine tersanenin ISS yapısıyla yakından ilişkili. Bu arada, etkinlik esnasında basına sunulan 20 metrelik Navetta 68 de serinin nasıl büyüdüğünü gösterir nitelikte.
Daha sportif Akdeniz modelleri
Flybridge serisinin iki modelini de 12 Temmuz günü test ettik: 50 ve 58 Fly. Markanın eski modelleri olsalar da, Flybridge modellerin Absolute Yachts’ın yıllık satış rakamlarının yüzde 60’ını kapsadığı bilgisini aldık. Bu bağlamda, mutlaka değerlendirilmesi gereken modeller olduğunu düşünüyoruz. 15.20 metre boyunda ve 4.43 metre boyundaki 50 Flybridge, tıpkı Navetta 48’de olduğu gibi 435hp gücünde iki IPS600 motorlar barındırıyor. 22 knot seyir hızında deniz mili başına 5.80 litre yakıt harcayan teknenin saatlik yakıt tüketimi ise 127.6 litre. Üç kamaralı yerleşime sahip olan teknenin en yüksek hızı 31 knot civarında.
Navigasyon özellikleriyle Absolute Yachts karakterini yansıtan ve rüzgarlı havaya rağmen keyifli sürüş sağlayan modellerden bir diğeri olan 58 Fly, 17.24 metre uzunluğa ve 4.80 metre genişliğe sahip. IPS800 motor kullanımının tercih edildiği tekne 26 knot’lık seyir performansında bir milde 6.54 ve saatte 170 litre yakıt tüketiyor. Teknenin ulaşabildiği en yüksek performans 32 knot.
Comments are closed