Ağır vasıta araçlar ve çekicilerden aşina olduğumuz Scania, deniz motorlarında da iddialı. Scania motorlu iki farklı botla, İstanbul’da seyir yaptık
Otomotiv sektöründe faaliyet gösteren pek çok markanın denizde de bir kolunun olduğunu biliriz. Teknolojiyi ve AR-GE’yi en iyi kullananlar genelde otomotiv sektöründe olduğu için bunu yan kollara yansıtmak da onlar için çok zor değil. İsveçli Scania da bunlardan biri. Biz ona daha çok çekiciler sebebiyle aşina olsak da Scania motorları denizin yükünü taşıyan pek çok tekne, bot ya da tankerde de iddialı. Bunu yerinde tecrübe etmek için Scania Türkiye yetkilileriyle sabah saatlerinde buluştuk.
İstanbul Zeyport’ta başlayan ve Acente botu olarak bilinen Scania motorlu botla denize açıldık. Öncelikle son dönemde en çok üşüdüğüm gün olduğunu kayıtlara alalım. Denizcilerin söylemiyle rüzgarı ve dalgasıyla bir iç denizden çok okyanus hissi yaşatan Marmara’da, uluslararası seyir yapan tankerlerin bilimum lojistik ihtiyaçlarına cevap veren Acente botlarından biriyle seyre çıktık. Çift 550 HP’lik dizel Scania makinelerle seyre devam eden botta, motorların özellikle tork yönünden çok kuvvetli olduğu ve tüketim anlamında da verimli oldukları kulağımıza çalındı. Böyle dev tankerlere hizmet etmek için de sıkı makinelere ihtiyaç var. Markanın deniz grubunda üç farklı ürün grubu altında toplanmış 9, 13 ve 16 litrelik motorların güçleri 220 ile 1150 HP arasında değişiyor.
Özellikle açık denizlerde romörkör, devriye botu, çıkarma botu ve askerli botlarda kullanılan motorlar, yardımcı makine olaraksa jeneratör ve su pompası gibi sistemlerle de uyumlu. Bu arada Scania Marine motorlarının total Scania ailesindeki payı yüzde beş civarlarında ve üretimse İsveç’te. Seyir sırasında, Scania Endüstriyel ve Deniz Motorları Satış Müdürü Suna Türk Tuzcuoğlu ve motor sporlarından da hayranlıkla izlediğim dostum Pazarlama Müdürü Levent Özokutucu, denizcilikte iç pazarın da geliştiğine işaret ettiler. Bizi seyre çıkaran Hakan Denizcilik’e ait botun haricinde yine bir başka Scania motorlu botla Galataport’a seyrettik .
Bu botta da 550 HP’lik motor vardı. Scania deniz motorlarının Nox salınımlarının da yüzde 70 oranında (IMO Tier II) azaltıldığını öğrendim. Yakın dönemde bu motorların üretildiği tesisleri de birlikte gezme sözüyle seyrimizi noktaladık.
Yazı Volkan Demirkuşak
Comments are closed