YAZI BEGÜM NALBANTLI
İzole hayat, alabildiğine konfor, uzun süre yaşamaya elverişli tasarımlar, geniş alanlar, evden farksız yatlar… İsimleri Türkiye sınırlarını aşan beş başarılı yat tasarımcısı yeni dönemin ilgi odaklarını böyle özetliyor. Peki önümüzdeki süreçte, insan-deniz-tekne ekseninde bizi başka neler bekliyor?
TANSU YACHT
Rıza Tansu
İZOLE YAŞAM ÖN PLANDA
Pandemi sürecinde gördüğüm kadarıyla toplu halde yaşamak, tatil yapmak gözden düştü ve izole yaşam ön plana çıktı. Doğal olarak yatlara olan ilgi de arttı. Tasarıma etkisiyse bizim yıllar önce ortaya koyduğumuz, rahatlık, uzun süre üzerinde yaşanabilirlik şeklinde olacak diye düşünüyorum.
SÜREÇ, KARARSIZ MÜŞTERİLERİ KAMÇILADI
Bu sürecin projelerimizin tasarımına bir etkisi olmadı sadece bir an önce sahip olma isteği arttı. Uzun süredir görüştüğümüz ve karar veremeyen potansiyel müşteriler “Hadi hemen” demeye başladı.
AMAÇ GERÇEKTEN YAŞANABİLİR TEKNELER YARATMAK
Biz tasarımımızda “şehir oteli” yerine “plaj evi” tezini 10 yıl önce ortaya koyduk böylelikle teknenin gerçekten yaşanabilir ve uzun süre keyif alınabilir şekilde olmasını öngördük. Teknenin denize yakın olması, rahat olması çok önemli. Şimdi bakıyorum, tüm tasarımcılar bizi izliyor. Bunu görmek çok güzel. 2010 yılında suya indirdiğimiz “Ceylan.” Teknemizi ve o zamanki diğer tasarımları incelerseniz bunu kolaylıkla gözlemleyebilirsiniz.
39 METRELİK BELKA YOLDA
Önümüzdeki günlerde, 39 m “BELKA” isimli yatımızın detaylarını paylaşacağız. Şu an üzerinde çalıştığımız, 50 m, 41 m ve 40 m üç projemiz var. Üçü için de “Yeni Nesil Tansu” diyebiliriz.
TAKA YACHT DESİGN
Tanju Kalaycıoğlu
ENERJİ VERİMLİLIĞİNE DİKKAT!
Pandemi sürecinde genel olarak kalabalıklardan uzak olabilme imkanı sağladığı için yatçılığa ilginin ciddi şekilde artmaya başladığını hissediyoruz. Tasarım açısındansa önümüzdeki süreçte günlük yaşam mahallerinin, yani dış güvertelerin kullanım düzenlerinin yeniden ele alınacağını göreceğiz. Tüm elektrik ihtiyacını karşılayamasa da güneş enerji panellerindeki artış tasarımı etkileyecektir. Örneğin şu anda yaptığımız bir teknede üst binanın yüzde 80’i panellerle kaplanacak. Ayrıca az kişinin uzun zaman teknede yaşayabileceği, uzun menzil seyir yapacağı teknelere yönelik tasarımlar artacak. Bunların az bir kısmı yelkenli çoğunluğu yavaş deplasman motoryatlar olacak. Genel olarak verimli gövde şekilleri üzerinde mühendislik ve tasarım çalışmaları sürecek. Burada katamaran formu da devreye girecek.
DAHA YAVAŞ AMA DAHA ÖZGÜN TASARIMLAR…
Salgın yüzünden yatçılık sezonu geç açıldı ama hızlı başladı. Bizzat son yaptığımız tekneyle gezme fırsatı bulduğumda nadide koylarımıza çok büyük ilgi olduğunu gözlemledim. Birkaç yat sahibiyle olası gelecek tekneleri üzerinde sohbetimiz oldu. İlginçtir çoğu süratli tekneler kullanıyorlardı ama bir sonraki teknelerinin biraz daha büyük, her bakımdan yaşam şartlarının daha az kısıtlı olmasını arzu ediyorlardı. Süratten ödün vermeyi kabul eden hatta özellikle yavaş gitmeyi talep eden çoğunlukta. Fakat oturaklı, sessiz, özgün, kişilikli olması talep ediliyor. Burada tasarım ve mühendislik öne çıkıyor. Sonuç olarak Türk Yat sektörünün ‘butik’ imalat kapasitesine çok uygun bir talep oluşuyor. Ekonomik çerçevede Avrupa’ya göre düşük olan maliyetimizin yanına kalitemizi daha da yükselterek koyabilirsek üretimimizi çok arttırabileceğiz.
MOTORLU KATAMARANLAR ÖN PLANA ÇIKABİLİR
Denize yönelimde belli ölçülerde artış hissediliyor. Bazen krizler gelişmelerin yönlerini çevirebildiği gibi hızını da arttırabilir. Örneğin dünyada ilginç satınalmaların haberleri yayılıyor ve otomotiv sektöründe şahit olduğumuza benzer konsolidasyonlar gerçekleşiyor. Küçük adetlerle üretim yapan bazı üst sınıf markalarsa satışlarını arttırıyor; bu daha özel ve kaliteli ürünlere yönelime işaret ediyor. Şahsi bir öngörüm motorlu katamaranlara ilginin artacağı. Bir de daha önce de belirttiğim gibi daha yavaş ve hacimli, ‘trawler’da denilen motoryatlar artacak.
UFUKTA YENİ PROJELER VAR
Çok değişik teknelerle ilgili çalışmalarımız var. Bu yıl tekne sahibi temsilciliğini yaptığımız 39 metre bir yelkenlinin denize kavuşturma çalışmaları sürüyor. Tam salgından önce başladığımız iki özel tasarım ahşap-epoksi (18,30 m ve 24 m) motoryatın imalatı Nuh Sanayi Sitesi’nde ilerliyor. Çok iyi durumda olup kullanılmayan 2013 Taka yapımı 23 m DILNIŞIN’i alan bir dostumuzla beraber tekneye yeni bir ruh vermeye gayret edeceğiz. Birkaç tane de küçük (8-12 m) ama çok özel maksat ve tasarımlara sahip projelerimiz başlıyor.
Serdar Şişman Design and Consultancy
SERDAR ŞİŞMAN
DOĞALLIK, ÖZGÜRLÜK BAŞROLDE
Son zamanlarda yatlardaki tasarım anlayışı; daha açık hacimler ve kapalı hacimlerin daha çok doğal ışıkla buluştuğu yapılardan oluşuyordu. Ben de geçmişteki tasarımlarımda hep bu yolu izledim. Tekne sahiplerinin sonraki süreçte de bu yaklaşımı benimseyeceğini düşünüyorum. Günümüz şartlarında organiklik, lüks tüketimin başrolünde diyebiliriz. Bu nedenle sahtelikten veya yapaylıktan uzak, gerçek organik beklentiler artacak bence.
AÇIK ALANLAR VE IŞIK OLMADAN ASLA
Önümüzdeki süreçte açık alanlar ve doğal ışık alan iç mekanlar daha revaçta olacak. Yat sahiplerinin mahremiyet isteği de artabilir. Ayrıca çoksayıda deniz oyuncağını yanında gezdirmek isteyenler için “shadow”
konseptli teknelere de ilginin artabileceğini düşünüyorum.
MODÜLER, EKONOMİK TEKNELER CEZBEDEBİLİR
İçinde bulunduğumuz dönemde, yatlara aşırı ilgi duymayanlar dahi benimle irtibata geçtiler. Fakat bu durumun daha çok ikinci el ve seri üretim tekne piyasasında hareketlilik yaratacağını düşünüyorum. Tabii bu bir balon da olabilir. Tasarım açısından düşünürsek, insanların tekneye olan ilgisinin artmasıyla tasarım anlayışı doğrudan etkilenir mi, emin değilim. Tasarıma yön vermek bu kadar kolay olmasa gerek. Ancak talep tasarımı belirler derseniz, hayır piyasayı şekillendirir derim. Bu nedenle modüler, küçük ve ekonomik teknelerin çoğalması, yeni meraklıların bu sektöre girmesi için önemli fırsat olarak görülebilir. Denizle ne kadar çok kişi buluşursa sektör o denli büyür ama tüm bunların tasarım algısını değiştirip, yeni bir tasarım anlayışı getireceğini düşünmüyorum.
BOZCA DESİGN
Timur Bozca
YAT ENDÜSTRISI DAHA DA BÜYÜYECEK
İlgi artışıyla birlikte yat endüstrisinin daha da büyüyeceğini düşünüyorum. Bununla birlikte yat tasarımları tamamıyla kişisel olacak. 3D print teknolojisinin yat endüstrisinde aktif rol oynamasıyla tasarım çeşitliliği arttırılarak kişiye özel modeller hem daha kolay hem daha kısa sürede üretilebilecek.
DAHA AZ VE BÜYÜK KAMARALAR REVAÇTA
Bu süreçte taleplerde ilgimi çeken farklılıklar oldu. Örneğin birkaç fazla kamara yerine, daha az ve büyük kabinler tercih edildiğini fark ettim. Aynı zamanda olabildiğince az mürettebatla işleyebilecek düzen ve alanlara ilgi olduğunu gördüm. Daha fazla kişiselleşmeye doğru ilerleme var.
HEDEF AKILLI MATERYALLER, PRATİK ÇÖZÜMLER
Pandemi süreciyle birlikte denize ilgi epeyce arttı ve daha izole olma yolunda ilerleniyor. Bu ilgiye karşılık olarak yat endüstrisinin daha fazla kitleye hitap edebilmesi için yavaş yavaş akıllı materyallerle ve pratik çözümlerle mevcut kaliteyi, konforu ve görünümü daha uygun maliyetlere çekip, daha uygun ücretlerle piyasaya çıkabilecek şekilde tasarlanacağını düşünüyorum. Bunun için tasarımcıların her alanda sınırlarını zorlamaları gerekecek.
ÜÇ FARKLI YAT PROJESİ GELIYOR
Mevcut durumda üzerinde çalıştığımız farklı boyutlarda ve tarzlarda yatlar var. Buna ek olarak denizaltı ve otel projelerimiz de var. Eğer her şey planlandığı gibi giderse 2021 yılında üç farklı yat projemiz denizle buluşacak.
Vision Car Design Concept by Timur Bozca Sarco Yacht Concept
UNIQUE YACHT DESİGN
Emrecan Özgün
TEKNELER TATİL YERİ OLMANIN ÖTESİNE GEÇECEK
Pandemi süreciyle insanlar denize hiç olmadığı kadar ilgi duymaya başladı. Önümüzdeki süreçte de tekne boyları artacak ve teknelere birer tatil aracı olarak değil, hayatlarının büyük kısmını geçirebilecekleri, dünyanın heryerine seyahat edebilecekleri yüzer evler gibi bakmaya başlayacaklar.
HELİKOPTER PİSTLİ YATLAR İLGİ ODAĞI
Müşterilerimiz teknelerinde de evlerinde var olan imkanları görmek istiyorlar. Bu da doğal olarak teknelerin boylarının uzamasına neden oluyor. Ayrıca buaralar bizden en çok talep edilen tasarımlar, üzerine helikopter inebilen yatlar.
DAHA MESAFELİ, DAHA BİREYSEL
Ben pandemi sürecinin insanları yat, karavan, villa gibi daha bireysel ve mesafeli yaşam yerlerine iteceğini düşünüyorum. Örneğin bir müşterimiz ailecek teknelerinde yaşamayı planlıyor; öyle ki yeni doğacak torunları için bebek yıkamaya uygun lavabo ve teknenin bir odasını çocuk oyun odası olarak tasarlatıyorlar.
YENİ TASARIMLARA AZ KALDI
Şu anda üretimde olan sekiz projemiz mevcut, ayrıca üzerinde çalıştığımız 24mile 95m arasında birçok projemiz var. Ancak bu tasarımlarımızı sunmak için uçuşların açılmasını ve müşterilerimizle tekrar yüz yüze görüşmeyi bekliyoruz.
30m Blaundus 42m Kaşif
Comments are closed