Bir yerden gözünüz ısırıyor mu? Peki, dümendeki James Bond’un kendisi olabilir mi? 11 metre uzunluğundaki Aston Martin, 50 knot’lık hızda ilerliyor ve üstelik hiç sarsmıyor…
YAZI : Risa Merl
Bazen bir yatta görünenin ardına bakmak gerekir. Motorun gürültüsü, seyir arkadaşınızın rüzgarın uğultusuna karışan yarım yamalak sözleri arasında kendinizi güvende hissetmek için bir neden ararsınız. Böylesi anlarda yüksek performansın tadını çıkarmak insana kendini çok daha iyi hissettirken diğer yaşananlar birer ayrıntı halini alır.
Quintessence Yachts’ın 11,10 metrelik modeli Aston Martin AM37S’in güvertesinde hissettiklerim tam olarak böyleydi. Sabahın erken saatlerinde Monte Carlo kıyılarında çıktığımız seyir boyunca hızımızı artırırken ve hatta hiç çaba harcamadan 30 knot’lara ulaşırken AM37S, sınıfındaki diğer teknelere nazaran daha sessiz olduğunu bize kanıtladı. Teknenin diğer ucundaki biriyle sesinizi yükseltmeden de rahatlıkla konuşabiliyorsunuz. Tekne, 360 derecelik dönüşlerde ve hızını artırdığı anlarda kolay sürüş özelliği sağlıyor. Aynı şekilde düşük havada da duruşundan ödün vermeyen AM37S’in gövdesi teknenin hızı ne olursa olsun, dengesini koruyor. Trim tab konforu artırmak için biraz daha düşük tutulurken tekne, tamamıyla dengeli bir seyirde hızını en yüksek 50 knot’a kadar çıkarabiliyor.
Aston Martin’in hikayesi, Quintessence Yachts’ın kurucusunun otomobilin direksiyonuna geçtiğinde duyduğu hisleri denizde hissemediğini fark ettiğinde başlıyor. İngiltereli tersane bu projeyi hayata geçirmek için kuruluyor ve çok geçmeden Aston Martin ile iletişime geçiliyor. İki şirket altı aylık bir çalışmanın ardından iki yıllık bir çalışma sürecine girerek bu fikirlerini gerçeğe dönüştürüyor.
AM Brands’in Genel Müdürü Katia Bassi’ye göre Aston Martin’in lüks yaşam alanındaki bu projesi aslında bir marka çalışmasının çok ötesinde. Bassi’nin açıklaması şu yönde: “Her şey yepyeni bir deneyim elde etme, üretim kalitesinde bir Aston Martin otomobili ile aynı seviyeye ulaşabilecek tekne inşa etme çabasından ibaret aslında. Spor otomobilinin performansını, tutuşunu ve konforunu yakalamayı, bir yandan da şık finişlere yer vermeyi ve en yeni teknolojilerden faydalanmayı gerçekten çok arzu ettik.”
Teknenin bütününe baktığımızda, günümüzün parlak zekası ile eski zamanların zanaatının harmanlandığını görüyoruz. Yüksek teknolojik özelliklere sahip epoksi kompozit, karbon fiber gövde ve karbon kumanda mahalli; el yapımı deri ve tik güverte gibi detaylarla tamamlanmış. Yatın dış tasarım çizgilerinde Aston Martin ve Quintessence markalarının ortak çalışması yatıyor.
Quintessence Yachts’ın CEO’su Mariella Mengozzi, “Ne üretilebileceğini ve neyin daha etkili olabileceğini görmek adına tüm detaylar denizci bakış açısıyla yeniden gözden geçirildi,” diyor. Otomobil ile tekne arasındaki en büyük benzerliğin orantı olduğunu ise Bassi’nin “Leonardo da Vinci’nin Vitruvius Adamı’ndan esinlendik” sözlerinden bir kez daha çıkarmak mümkün. Şüphesiz tüm bu çalışmalar doğru noktalarda kullanılan pürüzsüz, zarif ve kıvrımlı detaylarda hayat bulmuş.
Doğrusunu söylemek gerekirse bu teknenin dümeninde olmak, tıpkı Aston Martin’in direksiyonunu ele almaya benziyor. Pirüpak sanat olarak nitelendirebileceğim gösterge paneli tek parça camdan oluşuyor ve karbon fiber ile şık bir şekilde çerçevelenmiş. Dümen ve kaptan koltukları yine otomobil tasarımdan ilham alınarak hazırlanmış ve tamamıyla özel üretim. Koltukların ergonomik tasarımı bel omurgasını destekleyen kıvrımı ile benzersiz bir konfor sunuyor ve bu koltuklar tıpkı otomobilde olduğu gibi tek bir tuş ile kolayca ayarlanabiliyor.
Tekne sahipleri AM37’ın gövde rengini otomobilleri ile uyumlu kılabilirler, zira tasarımda sayısız renk şeması ve deri seçeneği mevcut. “Q programı” sayesinde çok daha incelikli tasarımlar elde etmek mümkün. İlk gövdesi 2017 başlarında Miami’deki sahibine teslim edilecek olan yatın ikinci gövdesi halihazırda üretim bandındaki yerini koruyor.
AM37’ın bir diğer görülmeye değer parçası da yenilikçi özelliklere sahip sürgülü kapılar ve yüzme platformu. Güvertenin tamamı, kullanılmadığı zamanlarda bir karbon panel ile kapatılabilirken, açık kullanılması halinde panelleri tamamıyla gizlemek zahmet gerektirmiyor. Motor kapağının altına gizlenebilen sert bimini ise, istendiğinde tüm havuzluğu kapsayabiliyor ve en yüksek hızda dahi sabit kalabiliyor. Tekneye binişleri ve suya erişimi kolaylaştırmak amacıyla, teknenin kıç yatırmasına tik kaplı bir yüzme platformu dahil edilebilirken, firma bunu opsiyon olarak sunuyor. Yatın iç yaşam mahalli de bir sığınak olmaya yetecek genişlikte. Konforlu bir oturma alanının bulunduğu mekanda, Miele marka mutfak aletlerinin yerleştirildiği bir kuzine ve bir de tuvalet yer alıyor. Başaltındaki skylight sayesinde içerisi alabildiğine aydınlık ve gün ışığı tavandan tüm alana yayılıyor. Aynı şekilde teknenin aydınlatma tasarımı da dikkatli bir şekilde ele alınmış. Aydınlatmanın tamamı, daha önceki işleri arasında Dubai’deki Yas Marina oteli ve pek çok süperyatın bulunduğu Rogier van der Heide’nin bir çalışması.
Ancak bir Aston Martin otomobilinde olduğu gibi bu teknede de kalpleri en çok teknenin performans gücü fethediyor. Gemi mimarlık firması Mulder Design’ın yarattığı derin V yapıya ve çok katlı olma özelliğine sahip gövde sorunsuz ve konforlu bir sürüş keyfi yaşatıyor. Teknenin motor seçenekleri standart 430 beygirlik motordan 520 beygirlik ikiz Mercury motorlara kadar değişebiliyorken, “S” versiyonunda kullandığımız Mercury’ler ile biz 50 knot’lık hızı kolayca yakalayabildik. Tercihe göre 370 beygir gücünde dizel motorlar kullanmak da mümkün. AM37’in satış fiyatı opsiyonlara bağlı olarak 1.2 milyondan 1.6 milyon Euro’ya kadar değişiyor.
Her ne kadar yüksek hızlara erişebilme gücüne sahip olsa da AM37, asla bir sıradışı performans teknesi olarak ele alınmamalı. Aksine, sahibine öyle keyifli bir kontrol yetkisi veriyor ki, dümenin başına geçen kişinin kendini bir Aston Martin’de hissetmesi kaçınılmaz. Kolay idame edilebilen ve yalnızca denizlere çıkabilen bir otomobili hayal edin, yeter.
Tam boy: 11,1 m
Su hattı boyu: 9,53 m
Genişlik: 3,68 m
Su çekimi: 0,65 m
Deplasman: 6.700 kg
Yakıt kapasitesi: 800 lt
Su kapasitesi: 100 lt
Motor: 2 x Mercury 520
En yüksek hız: 50 knot (AM37: 45 knot)
Seyir hızı: 32 knot
Sınıflandırma: CE B
İnşa malzemesi: Kompozit
Tersane: Quintessence Yachts
İletişim: info@quintessenceyachts.com
Comments are closed