Tüketim çılgınlığının giderek arttığı 21. yüzyılda, Akdenizli ruhunu koruyarak hayalleri gerçeğe dönüştüren bir tersane Alia Yachts. Antalyalı tersane, 2008’den bu yana, maceraperestlerin hayallerindeki yatlara kavuşmasını sağlıyor.
Yazı: Hatice İrem Güneş
Fotoğraflar: Alia Yachts Arşivi
Hayalleri gerçekleştiren ve her birinin oldukça değerli olduğunun bilincinde olan Antalyalı tersane, 16 metreden 60 metreye kadar motoryat, yelkenli ve katamaranların vücut bulduğu bir beşik adeta. Alia Yachts ’ın hayal gücünü zorlayan yatlarına Amerika’dan Yeni Zelanda’ya kadar dünyanın dört bir yanına seyrederken rastlayabilirsiniz. Tersane Genel Müdürü ve Uzak Yol Kaptanı Ömer Koray ile 150 kişilik ekibi, Türkiye’de sadece sipariş üzerine üretim yapan az sayıdaki tersanelerden birinde görev alıyor. Zamanının önde gelen tersanelerinden olan Peri Yatçılık’ın kurucularından Kemal Cambol ile dönemin sektörel açıklarının farkına varan Ömer Koray, Alia Yachts’ı kurmaya karar veriyor. Ömer Koray dönemi “O zamanlar ürettiğimiz dört ya da beş model vardı. Fakat durmaksızın ellerinde dosyalarıyla tasarımcılar veya kendi teknelerini yaptırmak isteyen müşteriler geliyordu. Her ne kadar belirli bir çizgide tekneler yapmak daha sistematik bir iş olsa da tek seferlik müşterilere kapıyı kapattığımız anda ciddi bir potansiyele sırt çevirmiş oluyorduk. Alia Yachts olarak 2008’den bu yana tek seferlik işler yapıyoruz.” sözleriyle açıklıyor. Almanya, Hollanda, İtalya gibi sektöre neredeyse asırlardır hükmeden rakiplere sahip olmak, onlar için adeta bir kırbaç görevi görmüş. Tersane Müdürü Ömer Bey’e global rekabette gerekenleri sorduğumuzda yanıtı şu şekilde oluyor: “Bu, tüm yerli yat üreticilerine yöneltilmesi gereken bir soru. Çünkü uluslararası pazarda Türk yat üreticileri olarak geçmişimiz rakiplerimize kıyasla çok daha kısa.
Türkiye’de uluslararası standartlara uygun gemi imalatı son 25-30 yıldır olan bir olgu. Rakiplerimizse çok uzun yıllardır işin içinde. Biz tasarım, teknoloji ve kalite anlamında arayı çok hızlı kapattık ancak yine de bu bizim için hala bir dezavantaj. Bilinmişlik hanesinde bir eksi notumuz var. Bu da ancak zaman içinde çözülebilecek bir durum. İkinci sıkıntımızsa – her ne kadar değişmeye başlasa da- daha ekonomik projeler için kapımızın çalınıyor olması. Müşteri Hollanda’da yaptırmak istediği tekneyi daha ekonomik olacağı ümidiyle Türkiye’de yaptırmak istiyor. Bu da bize eksi olarak dönüyor. Çünkü biz de Hollanda’da kullanılan ekipmani kullanıyoruz ve ek olarak transfer gibi farklı kalemleri de yüklenmek zorunda kalıyoruz. Bu durum hayal edilen tekneyi yaparken bizi sınırlandıran bir etkene dönüşüyor. Bizim Avrupa’dan daha avantajlı olduğumuz tek nokta daha uygun olan iş gücümüz ve kalitemiz.” Global pazarda mücadelenin tek yolunun markalaşmak olduğunu ileten Ömer Bey bunun da müşteri memnuniyetinden geçtiğini, tasarım, mühendislik ve teknoloji alanlarında AR-GE’ye yatırım yapılması gerektiğini sözlerine ekliyor.
Kendini geliştirmede duraksız bir hedefi olan Alia Yachts uluslararası ödül kazanan tasarımlarıyla da çabalarının karşılığını alıyor. 2016’da Dünya Süperyat Ödülleri finalisti olan motoryat Rüya, En İyi İç Alan Tasarımı ve Yerleşim Planı, En İyi Gemi Mühendisliği ve Mimarisi ödüllerinin kazananı oldu. Daha birçok ödülün de sahibi olan tersane, hayallerin gerçeğe dönüşmesini sağlarken, bu uzun sürecin sonunda sadece estetik kaygıları gidermekle kalmıyor, ergonomik tasarımlarıyla güvenli seyirleri de garanti ediyor. Çağın ve geleceğin ihtiyaçlarını öngören, doğayla da bağını koparmayan Alia Yachts, gelecekte daha yeşil projelerde yer almayı planlıyor. Yakın gelecekte hibrit, belki de on yıl gibi yakın bir sürede de tamamen elektrikli tekneleri bizlere sunmayı hedefliyor. 2019 senesinde tersanelerine 16 bin metrekare ek kullanım alanı sağlayacak bir projeye sahip olan Antalyalı tersane, kendini her daim sınamaya ve sınırları zorlamaya devam edecek gibi.
Virgin del Mar VI
Alia Yachts’ın ellerinden çıkan, yatay çizgilere sahip 235 GT deplasman motoryat Virgin del Mar VI, oldukça geniş iç alanlar sunuyor. Ayrıca etkileyici performansıyla 4,500 deniz mili kat edebiliyor. Birinci gövdesiyle büyük beğeni toplayan ve charter teknesi olarak kullanılan motoryatın dış alan tasarımı Omega Yacht Design, iç alan tasarımı Redman Whitley Dixon imzası taşıyor. Motoryatın iç alanlarında açık meşeden, koyu çınar tonlarına, geniş bir renk skalası dikkat çekiyor. 7,40 metre gövde genişliğindeki ana kamara, ana güvertenin ön kısmında bulunan ve yat sahibinin kullanımına tahsis edilmiş özel güverteye sahip. Yemek alanı salonun kıç tarafında bulunuyor ve tam boy camlar sayesinde panoramik bir manzara sunuyor. 10 misafire ve altı mürettebata ev sahipliği yapabilen Virgin del Mar VI’nın toplam uzunluğu 30,50 metre. Antalyalı tersane şu anda sipariş üzerine bu modelin ikinci gövdesini üretiyor.
Mobilya dekorasyon
2008 senesinde Alia Yachts kurulurken temelleri atılan mobilya dekorasyon bölümü, tersane çatısı altında ama kendi içinde bağımsız bir birim olarak çalışıyor. Böylece tersane alanında uzmanlaşmış ve on yılı geride bırakmış bir ekip sektöre kazandırılmış. 2500 metrekarelik alan üzerine kurulu mobilya dekorasyon birimi, Alia Yachts tekneleri için üretim yapmakla beraber dünyanın dört bir yanında tasarlanmış farklı tekneler için de mobilyalar üretiyor. En son 84 metrelik bir trimaranın içini süsleyen mobilyalar şu an Avustralya’da test sürüşlerine katılıyor.
Refit
Alia Yachts aynı zamanda başarılı refitlerle de denizseverlerin ihtiyaçlarına cevap veriyor. 2017 senesinde çelik gövdeli 34 metrelik bir motoryata refit yapan tersane, detaylı bir modernizasyondan sonra motoryatın ölçülerini 41 metreye uzatıyor. Antalyalı tersane her yıl en az bir refit projesine ev sahipliği yapıyor.
Comments are closed