Türkiye’nin en büyük küresel tekne üreticisi olma hedefiyle, 2006 yılında Yönetim Kurulu Başkanı İpek Kıraç’ın vizyonu ve ekibinin yoğun çalışmalarıyla yola çıkan Sirena Marine, Bodrum Villa Maçakızı’nda müşterileri ve deniz tutkunlarıyla buluştu.
Sirena 68
Sirena Marine bugün Türkiye’nin en büyük yat ihracatçısı olarak büyümesini sürdürüyor. Tekne üretimine Azimut Yachts’ın teknelerini üreterek başlayan ve 2008’de grupla bir ortaklığa dönüşen marka, şu ana kadar 300’e yakın Azimut- Benetti markalı tekneyi de Türkiye’de üretti ve ihraç etti.
İpek Kıraç’ın yelken ve deniz sevdasını sanayici kimliğiyle birleştirmesi kararı ve küresel seri üretim yapan bir Türk marka olma isteğiyle birlikte 2016 yılında temelleri atılan Sirena Yachts, lüks motoryat sektörüne Türkiye’nin ilk seri yat üreticisi olarak giriş yaptı. Bugün Sirena Marine çatısı altında “Azuree, Euphoria ve Sirena Yachts” olmak üzere üç marka için üretim yapılıyor. Sirena Marine, üretimini Bursa Orhangazi’de +150 dönümlük bir alana yayılmış entegre tesisinde, toplam 1200 çalışanla yürütüyor. Şirketin ayrıca Tuzla’da da bir üretim hangarı ve Yalova’da da yeni bir üretim tesisi yatırımı var. 2017 yılında T.C. Sanayii ve Teknoloji Bakanlığı onayı ile Ar-Ge Merkezi ünvanını alan Orhangazi tesisi ve diğer üretim tesisleriyle, yenilikçilik kapasitesini her geçen gün daha da artırıyor.
Sirena Marine’in CEO’su Çağın Genç şu ana kadar 150’den fazla Sirena markasıyla üretim yaptıklarını, bunların 50’ye yakınının Türk sularında olduğuna dikkat çekerken, 1200 kişilik bir üretim ekiplerinin olduğunu da belirtti. Büyük boylardaki üretimle birlikte çalışan sayısının 1400’e yaklaştığını vurgulayan Genç, 11 milyon Euro’Luk bir yatırımla kapasiteyi de artırdıklarını ifade etti. Otomotiv sektörü için de yan sanayi parçaları üreten bir marka olan Sirena, yüzde yüz yerli işçiyle Türk işçiliğini de marka yapıyor.
İpek Kıraç
Sirena Marine, üretiminin yaklaşık yüzde 80’ini ihraç ediyor. Şirket cirosunu 10 yıldan az bir sürede Euro bazında beş kat, kârlılığıysa 20 kat artırarak küresel bir oyuncuya dönüşmüş durumda. Devreye giren yeni projeleri ve kapasite kullanımlarıyla ihracatını ve cirosunu her yıl artırmaya devam ediyor. Sirena Marine 2022 yılında 82 Milyon Euro olan cirosunu 2023 yıl sonu yüzde 52 artırarak 125 Milyon Euro’ya çıkarmış bulunuyor. 2023’te yoğun taleplerle birlikte Sirena Marine, kapasitesini yüzde 20 artırmasına rağmen 2024 için aldığı siparişleri çok önceden tamamlayarak üretim planlarını doldurmuş, hatta bazı modellerde 2025’i bile kapatmış durumda. Özellikle Sirena 48 ve 58’deki müşteri ilgisi çok büyük. Öte yandan Körfez ülkelerinden de Sirena’ya “yatırımı burada yap” çağrısının olduğu da ifade edildi. Şimdilik net bir karar verilmemiş olsa da öneri Kıraç’ın çalışma masasında duruyormuş.
Sirena Marine, 35, 42 ve 50 metre süperyat projelerinin, üretim ve lojistik gereklilikleri için deniz kenarında yer alma zorunluluğundan dolayı Yalova’da yeni tersanede öncelikle 42 metreyle süperyat üretimine başladı. Yeni tersanedeki üretim hatları üç adet projeyi aynı anda karşılayacak kapasitede. Bu arada marka, üretimde yapay zekayı ve verimliliği de geliştirmek için AR-GE yatırımlarına da devam ediyor.
İşin tam mutfağından gelen Çağın Genç özellikle hibrit sistemleri üzerinde durduklarını ifade ederken, tüm hibrit modellemelerini denediklerini hatta ilk üretimi test etmek için yaklaşık iki yıl boyunca Sirena 48’i test edeceklerini de ifade etti. Şirket, ürettiği süperyatlara ilave olarak kompozit tekne boylarını da büyüterek ürün gamını ve ürün ailesini genişletmeyi sürdürecek. Cannes’da tanıtılacak olan hibrit, çift 213kW elektrikli motorla sevk edilen, standart batarya kapasitesiyle 15 mil, opsiyon batarya kullanıldığındaysa 30 mil kadar yol kat edebiliyor. Böylelikle, tekne, bir dizel sistemin gürültüsü ve emisyonları olmaksızın bağlı bulunduğu marina ya da demir attığı bölgeden sessizce ayrılabiliyor.
Sirena 48
Şirket, 24 metre altı teknelerde ürün geliştirmeye devam ederken özellikle 30 metre üzerinde yeni modellerle pazara çıkmak istiyor. Sirena Marine, bu odakla, 35, 42 ve 50 metre süperyat projeleri için Yalova’da yeni üretim tesisi yatırımını yaptı. İpek Kıraç’ın büyük heyecanı ise Sirena 118 oldu. 2026 yılında suya indirilmesi planlanan süperyatın üst gövdesi alüminyum. Gövde tasarımı Germán Frers, iç tasarımı Cor D. Rover ve dış tasarımı Sirena Marine tarafından hazırlanan model, Sirena Yachts’ı bugünkü ününe kavuşturan tüm özelliklerinin üzerine koyarak korumaya devam ediyor. Sirena Yachts, Sirena 118’i bu yıl Monaco Yacht Show’da tüm dünyaya duyurmayı planlıyor. Son olarak markanın müşteri kitlesinin gençleştiğini de öğreniyoruz. Pandemiyle birlikte ortaya çıkan “hayatı yaşa” prensibi denizciliğe de katkı sağlıyor. Bir dip not olarak da yüzde 20’lik verginin tekne sahiplerini Türk bayrağından uzaklaştırdığına dikkat çeken Çağın Genç, “yabancı bayrak tercihi artıyor” dedi. sirenayachts.com
Comments are closed