Dünyada, hayalleri en çok süsleyen markalardan biri Maserati. Hele ki Mille Miglia gibi klasik otomobil yarışlarında g.rdüklerimizden sonra… Bu kez, markanın yüzde yüz elektrikli modeli GranTurismo Folgore ile tanışmak için Torino’daydık.
Yazı Volkan Demirkuşak
Maserati Türkiye’den gelen özel bir davetleTorino’ya uçtuk. Gezinin esas amacı 75 yıl önce Maserati A6 1500 ile başlayan ve ardından GranTurismo ile devam eden rüzgarının sol esintisi GranTurismo’yu yerinde görmekti. Yanında bir de markanın elektriklisi Folgore. Evet yanlış okumadınız, Maserati markası bünyesinde, ilk tam elektrikli otomobil olma unvanını da GranTurismo Folgore elde etmiş ve biz de bu ana tanıklık etmiş olduk. Dünyanın dört bir yanından gazeteciler online platform üzerinden soru sorabilirken ben ve meslektaşım Okan Altan otomobillerin kadife kaplı yüzeylerine dokunduk, mühendis ve tasarımcılarla sohbet ettik. Yani sadece ikimizdik. Folgore’nin Maserati açısından tek önemi elektrikli olması değil, geri dönüşümlü malzeme kullanımı da önemli. Mesela koltuklarda, kullanılmış balık ağlarından yararlanılmış. Tabii bunlarla ilgilenmeyenler için Modena versiyonunun 490 HP gücü ürettiğini ve 3.0 litre benzinli çift turbo beslemeli Nettuno motorla geldiğini de anımsatalım.
Besin zincirinin zirvesindeki Trofeo yine aynı hacimde ama 550 HP gücünde. Esasında besin zinciri derken elektrikli motorlu versiyonun hedeflenen ve potansiyel gücününün 1000 HP’yi çoktan aşabildiğini de dile getirelim. O kısma birazdan değinelim. GranTurismo felsefesinde, hafif malzemeler, alüminyum, magnezyum kullanımı ve yüksek kaliteli çelikle sınıfı için öncü ağırlık rakamlarına sahip. İki ruhu var GranTurismo’nun, elektrikli olanında 800V’luk bataryalı bir teknoloji var. Tasarım yönünden de dev kaputuyla dikkat çekiyor, dev derken üç metrekare. Profilden çok çekici ayrıca Trident olarak adlandırılan logo da tazelenmiş. MC20’den tanıdık ifadeler de yok değil. Taze ve sportif bir yüzü var. Stoplarda da geleneksel bumerang motifleri mevcut. Tam Led teknolojisiyle de kendine has bir arka tasarımla selamlıyor bakanları. Gelelim elektrikli versiyona, biz lansmandayken bir ön gösterimdeydi araç. O yüzden değişiklikler mümkün, ama biri önde ikisi arkada 3x 300 kW’lık elektrik motorlarıyla gücü dört tekerleğe aktarıyor Folgore. 800 voltluk bataryalar, 760 HP’lik gü. (mühendislerden öğrendiğimize göre ciddi sınırlanmış) bu logoyla elektrikli olarak da seyahat edebilmenize imkan tanıyacak birlikteliğin temel taşları. Arkada 21, önde 20 inçlik dev alaşım jantların göz alma gibi bir rolü de var.
Aracın hafifletilmesi için gövdenin yüzde 65’i alüminyumdan üretilmiş. Tasarım için özel bir mimari model belirlenmiş, bu arada benzer teknolojiyi Maserati Formula E için de geliştiriyor. Kg başına 9.2 kW güç. Lastiklerle güç aktarımı en iyi şekilde yapılsın diye elektrik motorlar Tork vektöring olarak adlandırılan aktarımla gücü iletiyor. Amaç torkun direkt aktarılması ve kaybın minimizeedilmesi. Bataryalar İtalya Mirofiori’de üretiliyor ve 92.5 kWh. Aracın yerden yüksekliği yaklaşık 13 cm ve bataryalar koltukların altına konumlandırılmış. Bu sayede ağırlık dengesine katkı da sağlanmış. Son notlarım da mühendislerden; iddialar o ki benzinli Maserati modellerinde duyulan sesle bu özel bir harmonide birleştirilmiş, çok çalışılmış. İlk sürüş için İtalya’da sözü aldık bakalım yorumu orada yaparız artık. Bir son bilgi de şu: Avrupa’daki şarj noktalarının sayısı 330.000 noktayı aşmış. Bekleyelim görelim. maserati.com
Comments are closed