Benetti, yeni çelik gövdeli serisi için konfor alanının ötesine geçti. iddialı üretici için bu süperyatın nasıl farklı bir başarı hikayesine dönüştüğünü öğrendik.
Şirketin sahibi olmanız, her zaman istediğinizi yapabileceğiniz anlamına gelmez. Azimut-Benetti Grubu’nun kurucusu ve CEO’su Paolo Vitelli, dört güverteli, çelik gövdeli, 37 metrelik yarı özel yat fikrini yönetim kuruluna sunduğunda, heyecan veren bir coşkuyla karşılık bulmadı. Hatta satış ekibi oldukça ‘makul’ bir soru sordu: “Sen çıldırdın mı?” Daha küçük, çelik gövdeli tekneler onların pazarları değildi. Yarı özel süperyat üretimiyle şirketi yürüten hiç kimse böyle bir fiyaskoyu kaldıramaz. Bunun için gerekli olan ilk yatırım hatırı sayılır miktardadır. Bu seriden sadece birkaç adet satılırsa, maliyetler karşılanamaz ve karşılıklı suçlamalar başlar. Özetle bu cesaret ister. Ancak Vitelli, 1969’da yirmili yaşlarında Azimut’u kurmaktan 1985’te Benetti’yi satın almaya ve süperyat üreticilerinden oluşan Global Order Book’da en üst sıralarda yer alan bir iş kurmaya kadar uzanan engin deneyiminin ışığında, bu işin bir yere varacağına inanıyordu.
Projeye Ekim 2019’da nihayet yeşil ışık verildi. İlk olarak B.Yond 37M olacak ve daha sonra Goga olarak vaftiz edilecek tekne için çelik kesildi. Benetti bunu temmuz ayında teslim etmeden önce sekiz adet B.Yond 37M daha sattı. 10. ve 11. gövdeler için de alıcılar var. Bunun dahilikle çılgınlık arasında ince bir çizgi olduğunu söylüyorlar.
Tekneyi gezerken Vitelli’nin duyduğu gurur çok netti ama bu aynı zamanda uzun süredir birlikte çalıştığı Stefano Righini ile yaptığı son tam proje oldu. Tasarımcı 2021’de hayatını kaybetti ve Goga’nın ana salonunda Azimut ve Benetti’lerin bir neslinin görünümünü tanımlayan adamın portesi gururla duruyor. Righini hastane yatağında dahi B.Yond serisinde revizyonlar yaptı. Vitelli, “35 yıllık arkadaşımdı” diye iç geçiriyor. İkili, ilk B.Yond yatını hayal etmeye başladığında birkaç şartı vardı. İlk olarak, 40 metreden uzun olmayacaktı. Böylece tekne, Vitelli’nin çok sevdiği küçük Akdeniz limanlarına yan olarak veya arka tarafıyla girebilirdi. Vitteli bunun için, “Yunanistan’da, Türkiye’de, İtalya’nın güneyinde veya Sardunya’da çok fazla koy bulunuyor ve burada büyük teknelerin giremediği limanlar var. 40 metrenin üzerine çıkarsanız, düzgün bir şekilde organize edilmiş bir marinaya gitmelisiniz” diyor.
B.Yond 37M’nin uzunluk olarak eksiklerini, genişliği telafi ediyor. Genişliği 8,60 metreye uzanıyor ve bu açıdan, Benetti’nin 37 metrelik Motopanfilo modelinden neredeyse bir metre daha geniş. Bu sayede 44 ve 45 metrelik bir dizi rakip tekneyle eşit konuma geliyor. Vitelli, “Tekne normalden daha geniş ve bu da ona doğal bir denge sağlıyor” diyor. Onu çelik yapmaksa ikinci şarttı. Çünkü Vitelli onlarca yıl kullanılabilecek bir tekne istiyordu. Vitelli anlatmaya devam ediyor: “Rakiplerinden farklı olması ve biraz da benzersiz olması gerektiğini biliyorduk. Teknenize çok para yatırıyorsanız onun uzun ömürlü olmasını, kolayca tamir edilebilir olmasını ve çok sağlam olduğu hissini vermesini istersiniz. Bir analiz yaptık ve birçok Avrupalı, Rus ve Kanadalı müşterinin çelikten hoşlandığını keşfettik.” Diğer koşullardan biriyse elektrikli tahrikti. Goga’daki sistem, Siemens ile ortaklaşa tasarlandı. Dört seyir modu sunuluyor ve bunlar arasında sadece bataryalarla yol alındığı “Elektrik modu” ve tek motorlu tahrik kullanılan “Artırılmış Menzil Modu” da var. Artırılmış Menzil Modu’nda ana motorlar elektrik motorlarına güç veriyor ve onlar da şaftı döndürerek teknenin konaklama özellikleriyle ilgili sistemlerdeki yükü üstleniyor. Köprü üstünden tek bir düğmeyle çalıştırılabilen dinamik bir sistem oluşturulmuş. Bu sistem sadece yakıt tasarrufu değil (Benetti yakıt ve CO2 emisyonunda yüzde 24 azalma sağladığını iddia ediyor) aynı zamanda teknedeki tüm ağır makinelerin ömrünü de uzatıyor.
Bu arada NOx emisyonları, seçici katalitik indirgeme sistemi tarafından düşürülüyor. Vitelli, tüm bunlar sayesinde “sınıfının en çevreci teknesi” olduğunu söylüyor. Gelecekte yapılacak B.Yond’larda zorunlu bir sistem değil, ama mantıklı. Vitelli, teknesindeki 100 kW batarya paketiyle jeneratörler kapalıyken altı saat klimaları ve su ısıtıcılarını kullanabiliyor. Yine de demirdeyken daha uzun süre sessizlik sağlamak adına daha ağır 200 kW, hatta 400 kW batarya öneriliyor. Son büyük karar güvertelerle ilgiliydi. Vitelli dört istiyordu ve öyle oldu. Tüm hacmine ve özelliklerine rağmen, B.Yond’un yatay çizgileri onu görsel olarak uzatıyor. Böylece göz korkutucu ve yüksek bir kütle gibi görünmüyor. İşte bu Righini dokunuşu. Tasarımcı, Benetti’yi, ufukta görünen bir sonraki B.Yond’a, 48 metrelik bir içgörüyle kutsadı. Muhtemelen bu daha büyük B.Yond serisinin ilk gövdesini alacak olan Vitelli, “Konsept, hayatının son günlerinde onun tarafından şekillendi” diyor.
Comments are closed